Srbija jedina u Evropi uvozi vozila euro 3 i euro 4
Evropa se sprema da zabrani proizvodnju automobila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, za desetak godina a od novembra 2026. godine uvodi obavezne standarde dozvoljene emisije izduvnih gasova na „euro 7“. Nakon odluke Crne Gore da od 1. jula ove godine zabrani uvoz automobila sa euro 3 i euro 4 motorima, Srbija je postala jedina zemlja u Evropi koja i dalje dozvoljava uvoz takvih automobila i oostala je poslednje evropsko utočište za takva vozila.
Potez Evropske Unije o uvođenju obaveznog standard „euro 7″predstavlja vetar u leđa evropskoj automobilskoj industriji, deceniju pre planiranog ukidanja proizvodnje automobila sa klasičnim motorima.
Za to vreme, prodaja polovnih automobila starijih od 15 godina u Srbiji raste,i to najviše onih ekološko i bezbednosno najlošijih euro 3 i euro 4 vozila, koja su zabranjena za uvoz u svim zemljama Evrope, dok je svega 17 procenata prodatih novih vozila od ukupno prodatih automobila u Republici Srbiji.
Vlada Srbije je u novembru 2022. usvojila program za zaštitu vazduha kojim je predviđeno da se od 1. januara 2024. godine zabrani uvoz vozila sa euro 3 i euro 4 motorima, međutim to je ostalo samo mrtvo slovo na papiru.
Dodatni problem je i činjenica da su velikom broju automobila sa euro 3 i euro 4 standardom, skinuti sistemi za prečišćavanje izduvnih gasova, što ih svrstava među najveće zagađivače vazduha. Takođe, primena odluke o redovnoj kontroli izduvnih gasova i katalizatora odložena je bar do 2025. godine